LinekdIn

Boort LinkedIn met gebruik content voor AI-modellen goudmijn aan?

De media staan vol met berichten dat social-media-site LinkedIn haar content wil gaan gebruiken voor het trainen van AI-modellen. Het bedrijf stelt dat wil omdat het de ervaring van gebruikers zou gaan verbeteren en ze in contact zou brengen met “kansen”. Het zou op 3 november 2025 Bij de Instellingen van LinkedIn komt standaard het gebruik van die content voor het trainen van AI-modellen nu aan. Gebruikers kunnen er voor kiezen voor 3 november die keuze op “Uit” te zetten. Dat is een duidelijke opt-outregeling. Volgens LinkedIn gaat het om profielinformatie, zoals naam, foto, huidige functie, werkervaring, opleiding, locatie en vaardigheden. Ook openbare content, zoals posts, artikelen, reacties en polls, wordt meegenomen. Privéberichten worden volgens LinkedIn niet gebruikt. Het initiatief van LinkedIn veroorzaakt zorgen op privacy-gebied. Ook zakelijke gebruikers of bedrijven die personeel hebben dat zich op LinkedIn uit zullen zich dit serieus dienen te nemen

Van wie is LinkedIn?

LinkedIn is eigendom van Microsoft nadat Microsoft het professionele netwerk in december 2016 overnam. LinkedIn werd in 2003 opgericht door Reid Hoffman en Eric Ly, maar werd uiteindelijk overgenomen door Microsoft. De overname werd in december 2016 voltooid, waardoor het professionele netwerk een dochteronderneming van Microsoft werd.

Zoveelste tech-bedrijf.

Het bedrijf volgt met haar initiatief andere grote tech-/social media bedrijven zoals Meta bijv. met Facebook- en Instagram-data dit voorjaar. Daar waarschuwde de Autoriteit Persoonsgegevens ook al in april 2025 voor. Enerzijds kan je stellen dat LinkedIn-gebruikers zelf hun zakelijke en privé-curriculum zelf online zetten op dit medium. Dus dat de informatie eigenlijk zich al in het publieke domein bevindt. Anderzijds kan je stellen dat het bereik binnen LinkedIn kleiner is dan het volledige wereldwijde ween bovendien niet iedereen een LinkedIn-account heeft.

Zorgen(1)

De Autoriteit Persoonsgegevens(AP heeft op 24 september 2024 haar zorgen geuit in een bericht op haar website. Monique Verdier, vicevoorzitter van de AP zegt daar:

‘Wij zien in de aangekondigde plannen grote risico’s. LinkedIn wil gegevens gebruiken die teruggaan tot 2003, terwijl mensen die informatie destijds hebben gedeeld zonder te voorzien dat ze voor AI-training zouden worden ingezet. Als die gegevens eenmaal in een AI-model zitten, verlies je de controle: ze zijn er niet zomaar meer uit te halen en de gevolgen zijn niet goed te overzien. Zeker bij bijzondere persoonsgegevens – zoals gegevens over gezondheid, etniciteit, religie of politieke voorkeur – is zorgvuldigheid geboden. Daarom roepen wij iedereen op: pas je instellingen vóór 3 november aan als je niet wilt dat gegevens voor AI-training worden gebruikt.”.

Zorgen(2)

Op de website van De Ondernemer waarschuwt men voor de consequenties voor bedrijven.

“Waar liggen de zorgen?

  • Transparantie
    Het is voor gebruikers lastig in te schatten welke gegevens precies worden verwerkt.
    • Controle
    Ondernemers hebben vaak geen overzicht van wat medewerkers delen.
    • Gevoeligheid
    Zakelijke context kan onbedoeld strategische informatie prijsgeven.

Privacy-organisaties vinden dat gebruikers juist eerst zelf toestemming zouden moeten geven”

Goudmijn  

Met de AI-modellen is het mogelijk zowel zakelijke als persoonlijke profielen te maken waarbij zaken of personen zeer gerichte informatie kunnen ontvangen. Daarbij moet je niet alleen denken aan geldelijk gewin. De informatie kan net zoals bij de Brexit gebeurde door het bedrijf Cambridge Analytics gebruikt worden voor gerichte politieke beïnvloeding.  De LinkedIn-profielen zijn daarenboven meestal veel uitgebreider dan profielen op andere sociale media zoals X, Mastodon, BlueSky, Instagram etc. ook de informatie in de posts is vaak specifieker.

Daarnaast kan informatie die met die AI-modellen verkregen is ook weer verkocht (kunnen) gaan worden aan derde zoals andere tech-bedrijven al hebben laten zien.

Geen uitgemaakte zaak

De AP maakt ook duidelijk dat ze sowieso al grote moeite heeft met de opt-out-constructie en vraagt zich af of dat volgens Nederlandse wetgeving wel mag met het  type persoonsgegevens dat op LinkedIn staat. Daarnaast vraagt de AP zich af of het gerechtvaardige belang dat LinkedIn bij haar voornemen zegt te hebben bij haar actie wel binnen de AVG-wetgeving geoorloofd is. Via de Europese privacy-toezichthouder die  haar zetel in Ierland heeft houdt men zich nu ermee bezig.

W.J. Jongejan, 25 september 2025

Afbeelding van Dave Griepsma via Pixabay

Tenslotte:

Hoe oefen je de optout-mogelijkheid uit in LinkedIn?

Op een computer klik je rechtsbovenaan op Ik → Instellingen en privacy → Gegevensprivacy → Gegevens voor verbetering van generatieve AI (of ga direct naar deze link). Daar kun je het schuifje van Aan op Uit zetten.

In de LinkedIn-app klik je op je profielfoto (linksbovenaan), Instellingen (onderaan) → Gegevensprivacy → Gegevens voor verbetering van generatieve AI. Daar kun je het schuifje van Aan op Uit zetten.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.