Dramatische daling PGO-gebruik in mei/juni 2024
Zoals menige lezer van deze website inmiddels weet, schrijf ik vaker over wat je inmiddels het PGO-drama kunt noemen. Heel veel geld en moeite heeft het ministerie van VWS gestoken om Persoonlijke GezondheidsOmgevingen(PGO’s) te propageren. PGO’s zijn apps op of een website waarnaar je bijvoorbeeld op een smartphone je zorgdata kunt downloaden en opslaan. MedMij, de organisatie die de ICT-protocollen maakt om ervoor te zorgen dat zorgdata correct en veilig in een PGO terecht kunnen komen, rapporteert regelmatig over de voortgang.] Eind mei 2024 schreef ik over het schrikbarend lage percentage(40%) geslaagde data-uitwisselingen richting PGO in het eerste kwartaal van 2024. De cijfers over het eerste half jaar van 2024 laten zien dat er in mei en juni sprake is van een teruggang van 32,5 procent. In april telde MedMij nog 129.000 succesvolle uitwisselingen. In mei en juni waren dat per maand 87.000.
Daling nog erger
Nog iets verder in het Resultaten-document staat een grafiek van het aantal PGO-accounts met succesvolle ophalingen van zorgdata. MedMij schrijft hier nogal verhullend dat dit aantal fluctueert. De grafiek laat echter zien dat in mei het 61.000 accounts betrof en in juni 57.000. Ten opzichte van april 2024 waarin het om 89.000 gebruikers gaat is dat een daling van resp. 31,5 en 36 procent.
De term “fluctueert” suggereert dat het aantal min of meer gelijk blijft maar wel schommelt. Het laagste punt in het eerste kwartaal was echter 72.000, waar de 59.000 van juni toch wel schrijnend tegen af steekt.
Hoe verkoop je een daling?
De manier waarop een teleurstellend resultaat gebracht wordt laat altijd zien dat een communicatiemedewerker aan het werk was. Het bericht van het eerste kwartaal dat nog een stijging van het aantal uitwisselingen liet zien, staat direct op een sub-pagina op de website van MedMij onder de rubriek Actueel. Voor de halfjaarresultaten kom je op een subpagina met een vrolijk lachende dame. Je vindt de resultaten echter niet daar, maar via een link kom je in de buurt. Dan verschijnt een document van zes pagina’s waar je met pijltjes horizontaal doorheen kunt. Je ziet de resultaten in de vorm van cijfermateriaal dan nog niet. Daarvoor moet je bij pagina 4 ‘Resultaten” verticaal werken en naar beneden scrollen. Dan pas zie je het cijfermateriaal. Je bent dan een voorwoord met stuwende ICT-mooipraat gepasseerd. Dat de Stichting MedMij in dat halve jaar werkte aan verdergaande professionalisering en meer publieke transparantie.
Verklaring?
Voor de daling geeft MedMij de volgende verklaring:
“Een verklaring voor de terugloop van het aantal uitwisselingen in de maanden mei en juni is mogelijk terug te voeren op het beëindigen van de Open House-regeling(verhulde subsidieregeling, WJJ) voor PGO-leveranciers. Zij kregen tot eind april van dit jaar een bedrag per actieve gebruiker van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS).
Even verder staat:
“Een belangrijke oorzaak van deze daling is het stoppen van de financiering voor PGO-leveranciers door VWS per eind april. PGO’s hebben de afgelopen tijd mogelijk minder actief ‘reclame’ gemaakt of hun app gepusht richting gebruikers, waardoor het aantal gebruikers is afgenomen.”
Verklaring
MedMij gaat in die redenatie volkomen voorbij aan de problematiek van het lage percentage succesvolle uitwisselingen. Dat was in het eerste kwartaal nog 40 procent. In het overzicht van het eerste half jaar heeft MedMij dit percentage opzettelijk weggelaten. Zo verhul je het falen.
Het gebrekkige aantal succesvolle uitwisselingen heeft alles te maken hoe achter de schermen het bij MedMij, Nictiz en VZVZ er aan toegaat. De verwachting is meestal dat de ICT-wereld strak geordend werkt. Nou, nee dus.
In een reactie op een voorgaand artikel van mij op 6 september 2024 schrijft een PGO-producent een nogal openhartige reactie.
Echte verklaring
Hij schrijft:
“Het moeilijke is ook dat er binnen MedMij niet voldoende kennis en kunde in huis is om dit naar zich toe te trekken. Het originele probleem zit hem in de slechte architectuur die door Nictiz een heel aantal jaren terug is bedacht, met name alle verschillende standaarden die steeds opnieuw updates nodig hebben. Als voorbeeld heb je nu: een ZIB (versie 2020), een FHIR (STU3) profiel, het MedMij stelsel en nog een aantal plekken die ieder jaar een update nodig hebben. Dat is eenvoudigweg niet behapbaar, onmogelijk…
En omdat er meer en meer consultants betrokken zijn bij MedMij, Nictiz en VZVZ loopt alles met een beetje kennis en kunde iedere keer snel weg (met gevulde zakken en alle kennis)(Vet, WJJ).”
Eerder al, in 2021, schreef deze man een blog over de gigantische kluwen die achter het MedMij stelsel zit. Die problematiek is drie jaar later nog zo.
Geld, heel veel geld
Het is niet dat ik iets tegen ICT-gebruik in de zorg heb. Maar het is zo intens triest om te zien hoe het ministerie van VWS en de gezamenlijke zorgverzekeraars klauwen met geld blijven steken in het PGO-gebeuren. Geld dat weglekt naar organisaties die weinig en traag zaken realiseren en naar consultants die met geld en kennis gevulde zakken van hot naar her hoppen. Geld dat men veel zinniger in directe zorg kan steken.
W.J. Jongejan, 13 september 2024
Afbeelding van Gerd Altmann via Pixabay
By the way: dit is artikel 1100 sinds april 2015.