MicroHIS nu naast Medicom in portfolio Canadese conglomeraat TSS
Enigszins verrast las ik op de website van www.XISkeurmerk.nl op 28 november 2024 dat het huisartsinformatiesysteem(HIS) MicroHIS in handen was gekomen van het Canadese bedrijf TSS. MicroHIS viel onder het bedrijf iSOFT Nederland B.V. dat tot voor kort een onderdeel was van Dedalus. TSS staat voor Total Specific Solutions. Het bericht ging vooral over het toekennen van het XIS-keurmerk aan het MicroHIS op 27 november 2024, maar in de openingszin stond de passage ”MicroHIs-iSOFT, tot voor kort onderdeel van Dedalus en nu binnen de TSS-groep “. Dat is op zich een verrassende ontwikkeling omdat nu binnen de portfolio van TSS twee huisartsinformatiesystemen zitten die een totaal verschillende structuur hebben. De vraag is natuurlijk wat een dergelijke overname gaat betekenen voor het bestaan van beide HIS-sen. Betekent het dat één van beide op termijn het veld gaat ruimen, of blijven beide bestaan met vervolmaking van beide door gebruik van best practises.
TSS
Opmerkelijk is dat noch TSS noch MicroHIS-iSOFT tot nu toe iets in de media hebben laten weten over deze overname. Ik heb geen idee wat daar de reden voor is. TSS levert software en diensten binnen wat ze zelf verticale markten noemen in het publieke en private domein. Dit doen ze door toonaangevende spelers over de hele wereld te verwerven en hen te laten groeien en bloeien. Sinds 2014 heeft TSS meer dan 160 bedrijven overgenomen in 24 “verticale markten”. Sinds 2014 maakt TSS zelf deel uit van het Noord-Amerikaanse Constellation Software Inc. (CSI), met meer dan 900 softwarebedrijven wereldwijd. Veel (verschillende) investeerders zijn geïnteresseerd in het overnemen van succesvolle softwarebedrijven. TSS doet het, blijkens de op de website staande uitleg, anders dan veel andere beleggers. TSS noemt het perpetual ownership(eeuwigdurend eigendom)
Eeuwigdurend eigendom
TS stelt dat de meeste investeerders, waaronder veel private equity- en durfkapitaalbedrijven, een softwarebedrijf kopen met als doel het na enkele jaren het met winst door te verkopen. Hierdoor richten zij zich vooral op de korte termijn. Als eeuwigdurende eigenaar richt TSS zich op de lange termijn. TSS hanteert een ‘buy and hold forever’-strategie. Dit betekent dat TSS bedrijven koopt om ze nooit meer te verkopen. In de volgende alinea neem ik de argumentatie die TSS op haar website zet over.
Wat betekent dat?
- TSS laat de aangesloten bedrijven autonoom beslissen en hun product- en marketingstrategie bepalen. Als oprichter van een succesvol (software)bedrijf is men vaak jarenlang bezig geweest met het zorgvuldig opbouwen van het merk, de identiteit en de cultuur van het bedrijf. Deze elementen zijn een groot deel van het succes en dat wil TSS koesteren.
- De dagelijkse gang van zaken laten zij aan het bedrijf over. D.wz., het bestaande managementteam blijft vrijwel altijd intact en autonoom, omdat deze mensen jarenlang keihard in uw bedrijf hebben gewerkt en de klanten en de branche als geen ander kennen.
- TSS wil de software niet uitfaseren en wil software van het ene overgenomen bedrijf niet aan klanten van een ander overgenomen bedrijf opdringen. Dit betekent dat zij niet te maken krijgen met nieuwe systemen en overstapkosten. TSS stelt dat klanten die continuïteit zullen waarderen.
- TSS richt zich op de duurzame groei van overgenomen bedrijven.
PharmaPartners/andere TSS onderdelen
Dat bedrijf brengt het huisartsinformatiesysteem Medicom op de markt. Dat heeft een niet gering marktaandeel. PharmaPartners werd al in 2011 overgenomen door TSS van Getronics en ging nauw samenwerken met de werkmaatschappij PinkRoccade Healthcare dat ook bij TSS kwam. Andere TSS-onderdelen die in de zorg actief zijn in Nederland, zijn Intramed, Copernicare, Formelio, HI-systems, Niveo, Vlot Solutions, Topicus en VIP-Calculus.
Vooruitzicht
Zoals hierboven uiteengezet bestaan er geen plannen om MicroHIS en Medicom als HIS-sen in elkaar te schuiven. Vooralsnog zullen er waarschijnlijk onderdelen of applicaties die aan beide HIS-sen gekoppeld zijn met elkaar vergeleken worden. Door het zoeken naar best practises zal in beide HIS-sen de functionaliteit verbeterd kunnen worden. Wat ik begreep van de website van TSS kan een TSS-onderdeel bij de concernleiding de vraag neerleggen of elders betere oplossingen bestaan voor een bepaald probleem of moeizaam lopend onderdeel en zo oplossingen daarvoor verkrijgen. Het ziet er vooralsnog niet naar uit dat het de opzet van TSS is beide HIS-sen volledig in elkaar te schuiven. Dat zal toch de tijd dat moeten leren. In de ICT is niets onmogelijk en onder druk wordt alles vloeibaar..
W.J. Jongejan, 10 december 2024
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!