Opzegging samenwerking MedMij en VZVZ onder regie VWS
Afgelopen week heb ik me afgevraagd wat de achtergrond was van een bericht op de website van de vereniging van Zorgaanbieders Voor Zorgcommunicatie(VZVZ), verantwoordelijke De en beheerder van het Landelijk SchakelPunt(LSP). In dat bericht van 22 juli stond dat de Stichting MedMij te kennen heeft gegeven de tripartite samenwerkings-overeenkomst tussen VZVZ, Nictiz en MedMij te beëindigen. MedMij maakt en onderhoudt de spelregels voor een veilige en betrouwbare uitwisseling van gezondheidsgegevens m.b.v. het MedMij Afsprakenstelsel. De bedoeling ervan is om ervoor te zorgen dat patiënten zorgdata in een Persoonlijke GezondheidsOmgeving(PGO kunnen opslaan. Dat kan een app zijn of een website die je op een smartphone kunt benaderen. Met die PGO’s gaat het al lange tijd niet zo bijster goed. Ze zijn al lang en breed ingehaald door de zorgportalen van huisarts en ziekenhuizen. Het ministerie van VWS blijft aan de PGO’s vasthouden en blijft pushen met inzet van veel geld.
Opzegging
Wat staat er op de VZVZ-website?
Opzegging huidige dienstverleningsovereenkomst tussen Stichting MedMij en VZVZ
MedMij heeft te kennen gegeven de tripartitesamenwerkingsovereenkomst tussen MedMij, Nictiz en VZVZ te beëindigen. Op dit moment is VZVZ de beheerder van het MedMij Afsprakenstelsel, in dat kader verzorgen wij ook de doorontwikkeling en regiefunctie. Om een goede transitie mogelijk te maken en continuïteit te borgen is besloten een contractbeëindiging per 1-4-2025 aan te houden.
De gevolgen van deze opzegging zijn op dit moment door ons nog niet inzichtelijk. Daarover gaan wij in de komende periode in gesprek met de betrokken stakeholders. In de periode tot 1 april 2025 zullen wij conform de overeenkomst onze contractuele verplichtingen nakomen en borgen dat het netwerk blijft functioneren.
De vragen die je je dan gaat stellen is het waarom van die opzegging, wat of wie daarachter zit en wat het alternatief gaat worden als de genoemde samenwerking stopt.
Jaarplan VZVZ
Van de website van MedMij werd ik niet wijzer. Uiteindelijk vond ik in een document van VZVZ zelf, het jaarplan 2024 een aanwijzing in welke richting het gaat. In dat jaarplan staat op pagina 18 onder het hoofdstuk “MedMij (Beheer en doorontwikkeling afsprakenstelsel)” één enkele zin die licht op deze materie doet schijnen.
Daar staat:
“In 2024 wordt de publieke functie van MedMij onder directe verantwoordelijkheid van de overheid verder vormgegeven, wat gevolgen heeft voor de samenwerking met VZVZ.”
Daar staat dus met zoveel woorden dat dit jaar het ministerie van VWS ingrijpt in de structuur en werking van MedMij. De eigenaarsraad van MedMij bestaat nu uit: Actiz, KBO-PCB, KNMP, MantelzorgNL, MIND, NHG, de Nederlandse ggz en Patiëntenfederatie Nederland. De financiering van MedMij vind plaats door slechts twee partijen: VWS en de in Zorgverzekeraars Nederland verenigde ziektekostenverzekeraars.
Slecht lopend
Het loopt helemaal niet goed met de PGO’s. Het aantal gebruikers is laag en groeit traag, opvragingen van zorgdata door patiënten richting hun PGO verloopt vaak niet succesvol. Ik schreef hier al eerder over en zal ook binnenkort daarover weer een duit in het zakje doen. Je merkt aan alles dat VWS desperaat probeert er de vaart in te krijgen. Zo heeft VWS naast MedMij ook het actieplan MedElkaar het leven doen zien. VWS, Zorgverzekeraars Nederland, Patiëntenfederatie Nederland, MedMij, VZVZ en Nictiz vormen de deelnemers van die club met als oogmerk bele
Van publiek-privaat naar publiek
Als ik de opmerking in het jaarverslag goed lees trekt VWS het MedMij-gebeuren helemaal naar zich toe. Zorgverzekeraars Nederland zorgden voor hun financiële bijdrage in MedMij nog voor een privaat tintje. VWS gaat het nu zelf helemaal betalen, zo ziet het er naar uit. Men zet dus in op een geheel publieke sturing en betaling onder het motto van de regie hebben. Het zou overigens best kunnen dat de zorgverzekeraars hebben laten weten geen geld te willen steken in het MedMij gebeuren. Ze betalen jaarlijks al heel veel aan het LSP.
Twee mogelijkheden
Er bestaan twee mogelijkheden als je gaat nadenken wat VWS zal gaan doen. In de eerst plaats kan VWS gaan eisen dat ze binnen MedMij een brede doorzettingsmacht krijgt omdat ze de enige betaler lijkt te worden. De tweede mogelijkheid, die veel mij veel waarschijnlijker liijkt, is dat MedMij een onderdeel wordt van Nictiz. Dat ontwikkelt al standaarden en informatiebouwstenen voor zorgcommunicatie. Wat MedMij doet kan goed passen binnen Nictiz. Daarmee zou VWS ook in één klap af zijn van de veelheid aan deelnemers die nu in de MedMij-eigenaarsraad zitten. Het tripartite gebeuren van VZVZ, Nictiz en MedMij zou dan gereduceerd worden tot een tweekoppige structuur.
Tien keer niets
Het trieste is dan VWS nog steeds niet doorheeft wat je moet doen “when riding a dead horse”. Dat is “dismount that horse”. Wat VWS doet is telkens nieuwe initiatieven ontplooien om iets massaal geaccepteerd en toegepast te willen hebben en er ieder keer veel geld er tegenaan gooien met de gedachte van “a final push”.
De PGO’s zijn niets en worden tien keer niets met meer kostbaar geduw en getrek.
W.J. Jongejan, 6 september 2024
Als PGO eigenaar mag ik hier wel over meepraten denk ik… :-). Die tripartite is een ware draak, dat was het en dat blijft het. Het moeilijke is ook dat er binnen MedMij niet voldoende kennis en kunde in huis is om dit naar zich toe te trekken. Het originele probleem zit hem in de slechte architectuur die door Nictiz een heel aantal jaren terug is bedacht, met name alle verschillende standaarden die steeds opnieuw updates nodig hebben. Als voorbeeld heb je nu: een ZIB (versie 2020), een FHIR (STU3) profiel, het MedMij stelsel en nog een aantal plekken die ieder jaar een update nodig hebben. Dat is eenvoudigweg niet behapbaar, onmogelijk…
En omdat er meer en meer consultants betrokken zijn bij MedMij, Nictiz en VZVZ loopt alles met een beetje kennis en kunde iedere keer snel weg (met gevulde zakken en alle kennis).
Broddelwerk dus. Dank voor uw reactie.