Singing the Spartamet ION e-bike blues

[fruitful_sep]

spartametion

Daar sta je dan bij de RijksDienst voor het Wegverkeer(RDW) voor één van de drie keuringsstraten voorzien van een inspectieput met je nieuwe Spartamet ION e-bike. Achter je een twintigtal auto’s, al dan niet gedeukt, met veelal Oost-Europese bestuurders die grinnikend toekijken terwijl ze op hun beurt voor een autokeuring wachten. Jawel, elke nieuwe elektrische Spartamet ION moet gekeurd worden door de RDW. Gezegend met wat artrotische gewrichten besloot schrijver dezes een elektrische fiets aan te schaffen, waarbij hij de mogelijkheid wilde niet te hoeven trappen. Het voordeel van een dergelijke fiets is ook dat je hem op de fietsdrager achter op de auto kan blijven meenemen. Zo’n fiets bestaat, maar aan de aanschaf blijken toch nogal wat administratieve haken en ogen te zitten.

Eigenschappen

Iedereen kent wel de Spartamet met benzinemotor bij het achterwiel. Enkele jaren terug besloot de fietsproducent Sparta een elektrische variant uit te brengen, de Spartamet ION. Door de sterk verbeterde accu- en motor-technologie en elektronica bleek het mogelijk om een e-bike te maken die zonder trappen een afstand van 110 km kan afleggen. De fiets met een damesfietsframe kent acht versnellingen, heeft trapondersteuning met vijf verschillende ondersteuningsniveau ’s, maar heeft ook een “gashandel” die het mogelijk maakt om zonder te trappen op gang te komen en daarna maximaal 20 km per uur te rijden. Indien wel getrapt wordt houdt de ondersteuning bij 25 km/uur op zoals bij alle gewone e-bikes. De fiets is een uitkomst voor mensen met gewrichtsproblemen in de benen, die wel een gewoon model fiets willen houden en de fiets makkelijk willen meenemen op een fietsdrager achter op de auto. Geen snelheidsmonster is het, zoals de High Speed Pedelec die 45 km/uur kan rijden met trapondersteuning.

RDW

De Spartamet ION is niet op te voeren. Helaas valt de Spartamet ION wel onder de categorie snorfietsen, omdat het volgens de wet een zelfstandig voorbewogen voertuig met twee wielen is. De RDW heeft in haar goedertierenheid besloten niet een type-goedkeuring af te geven, maar elke individuele Spartamet ION moet apart na aanschaf ter keuring aangeboden worden. Niet dat die keuring veel voorstelt, want de keurmeester kijkt wat lacherig naar de fiets en de daarbij horende certificaten. Kijkt vervolgens of de nummers op het frame en de motor kloppen met die documenten en gaat vervolgens gedurende tien minuten het computersysteem vullen met de data. En dat alles voor een bedrag van € 131, 91. Overigens mag je officieel ook niet op de fiets naar het RDW-keuringsstation gaan omdat je dan illegaal op de openbare weg fietst. Voor de zekerheid dus maar de fiets op de fietsdrager.

Niet rijden

Na aanschaf van de fiets mag je officieel niet de weg op met de fiets. Keuring bij de RDW kan pas ruim zes weken later. WA-verzekeren kan ook niet omdat eerst de keuring moet plaatsvinden en een kentekennummer bekend moet zijn. Na de keuring van de fiets valt na vijf werkdagen een kentekenbewijs op creditcardformaat in de brievenbus. Het begeleidend schrijven heeft het tot mijn grote verbazing ook nog over een Apk-keuring en motorrijtuigenbelasting. Er staat dan wel weer bij dat de verplichtingen per voertuig verschillen en bij wat doorzoeken van de website van het RDW blijken die verplichtingen niet voor de Spartamet ION te gelden. Uiteindelijk kon ik met het kenteken bij een auto-onderdelenbedrijf een blauwe kentekenplaat bestellen en de fiets verzekeren.

Alternatief?

Theoretisch bestaat er een alternatief waarbij de rijwielhandelaar als front-office van het RDW kan fungeren. Er worden daarbij zoveel eisen gesteld aan de rijwielhandelaar, o.a. het hebben van een kluis in de zaak, dat het erg onaantrekkelijk is dat te doen. Bovendien blijven de kosten van de keuring/registratie hoog.

Typegoedkeuring

Het is onbegrijpelijk dat er voor dit type fiets geen typegoedkeuring bestaat, maar individueel gekeurd moet worden. De fiets is een uitkomst voor mensen met artrose in de beengewrichten, maar wordt door de regelgeving en procedures zeer onaantrekkelijk om aan te schaffen. Dat is inmiddels al duidelijk gebleken, want door de geschetste problematiek is de vraag naar de Spartamet ION laag en is de fabrikant inmiddels gestopt met de productie. Alleen uit voorraad wordt nog verkocht. De rijwielhandelaar zei al toen ik voor de koop naar de fiets informeerde dat de verkoop niet zo hard liep. Dat snap ik nu wel. Met veel plezier maak ik overigens nu  gebruik van de mogelijkheden van deze fiets die een betere plaats bij eventuele herintroductie in de markt verdient.

W.J. Jongejan

 

1 antwoord
  1. Paula
    Paula zegt:

    Hallo, ik zou graag willen weten wat de actieradius van deze Spartamet ION is als hij wordt gebruikt als snorfiets. Dus ZONDER trapondersteuning?
    Ik heb ook vernomen dat er een helmplicht m.i.v. 2017 is?
    hoor graag van u
    Hartelijke groet van Paula Bravenboer te Fijnaart

Reacties zijn gesloten.