Amai, Ollanders. Doar komt weer ’n zogenoamde zorgrobot, zulle!
De afgelopen twee dagen kon je er op veel media niet omheen. Volgens de berichten hebben twee Belgische ziekenhuizen(in Luik en Ostende) de robot Pepper in gebruik genomen. De bedoeling is dat de robots bezoekers verwelkomen en de weg wijzen naar de juiste afdeling. Het zou wereldwijd de eerste keer zijn dat robots voor de ontvangst in een medische context worden ingezet. Bij nadere beschouwing gaat het weer om een initiatief waarbij de zorg gewoon misbruikt wordt om een apparaat met een wel zeer beperkte functie te positioneren. De geschiedenis van de introductie vertoont grote gelijkenis met de introductie van de nogal prijzige en buiksprekende “zorgrobot” Zora. Deze robot is net als Pepper ook een potentieel veiligheidslek in de het wifi-netwerk van de instelling waar hij ingezet wordt. Ook is er sprake van inbreuk op de privacy van personen.
QMBT= Zora Bots
Het bedrijf dat Pepper introduceert wordt in de persberichten Zora Bots uit Oostende genoemd, maar is in wezen hetzelfde bedrijf dat Zora in de markt zet, namelijk QMBT. Klikt u de Zora Bots link in een persbericht dan komt u op de QMBT-website terecht .Het bedrijf maakt de robot niet zelf. In een samenwerkingsverband tussen het Franse bedrijf Aldebaran en het Japanse SoftBank is de robot ontwikkeld. SoftBank is een telecom-gigant. Dezelfde procedure als bij de “zorgrobot” Zora, die ook in Japan ontwikkeld is en door Aldebaran geproduceerd is. Zora Bots/QMBT vertaalt waarschijnlijk alleen de taalmodule en voegt software toe voor de lokale gebruiker. In de Belgische ziekenhuizen zullen dat plattegronden en voorlichtingsmateriaal zijn. De prijs af fabriek is rond de 1500 euro, maar tegelijkertijd moet een onderhoudscontact voor 36 maanden afgesloten worden a 168 euro per maand en een verzekering van 112 euro per maand, wat dus op ruim 10.000 euro voor die drie jaar uitkomt. Als het net als bij Zora gaat, zal Zora Bots na de Belgische bewerking wel het driedubbele gaan berekenen voor Pepper.
Inhoud
Pepper is 120 cm hoog en heeft uiteraard enkele computers en een groot aantal sensoren aan boord. De display is een tien inch touchscreen op de “romp”. Daaronder bevinden zich een viertal microfoons en twee HD-camera’s. Ook een gyroscoop is aanwezig in de “romp” om een afwijkende stand te detecteren. Dat is nodig omdat Pepper op een te schuin oppervlak kan omkantelen. De robot kan een helling van meer dan 5 graden niet aan. Met behulp van wifi is de robot met het lokale netwerk van de instelling verbonden. Het is de bedoeling dat Pepper de verkregen data naar een cloud-based opslag stuurt waar alle Peppers mee in verbinding zullen staan. Wat de ene Pepper leert zou aan de andere Pepper’s daarmee ten goede moeten komen. SoftBank heeft daartoe een samenwerkingsverband met Microsoft opgezet. Daarbij zal gebruik gemaakt gaan worden vanhet Azure-pakket voor het Internet of Things.
Veiligheid en privacy
Omdat de robot via het wifi-netwerk van de instelling waar hij ingezet wordt moet opereren dient men daar zeer strikte regulering van het dataverkeer van en naar de robot in te stellen. Het instellingsnetwerk kan namelijk makkelijk gecompromitteerd worden, zeker als iemand ooit op het idee komt de robot onder de arm mee te nemen. Bovendien kunnen zorginstellingsdata opeens ongewenst in de cloud verdagen als men even niet oplet. Daarnaast maakt de robot zowel geluids- als beeldopnamen van patiënten, begeleidende familie en personeel. Zora deed dat ook en sloeg die data zes maanden op. Dat zal met deze robot niet anders zijn. Daar moeten mensen waarvan opnamen gemaakt zijn weten. Daartoe dient een privacy-regelement gemaakt en verspreid te worden door de gebruikende instelling.
Zielig
Als men even doordenkt is de robot eigenlijk maar een zielig instrument binnen een gezondheidszorginstelling. Het geval vervangt geen personeel, is kwetsbaar, kostbaar en functioneert eigenlijk maar matig. Zie hiervoor de video in bijgaande link die gemaakt is bij het persmoment in het ziekenhuis in Oostende. OP de vraga waar de afdeling urologie zich bevindt goochelt Pepper met wat plattegronden op het touchscreen. De robot is eigenlijk niets meer dan een gadget, waarmee wat gepronkt wordt.
Humor
Pepper wordt vol ijver her en der gedemonstreerd. Even op YouTube zoeken met de zoektermen “robot” en “Pepper” levert veel voorbeelden op. Toch kan de robot ook agressie opwekken en slachtoffer worden van geweld. In een Japanse bank werd een man zo boos op bankmedewerkers dat hij zijn woede koelde op een Pepper die daar rondreed. Ook zijn er gevallen bekend van kinderen die de robot lastig vielen. Ronduit vermakelijk is een filmpje van een aantal kinderen die een Pepper hinderen door in de weg te gaan staan of zelfs een rondedansje om hem heen beginnen om hem te hinderen.
Naar eigen zeggen is vogens SoftBank het uiterlijk van de robot geïnspireerd op de Japanse strip(Manga)-figuur Astro-boy. Toch valt op dat de robot vrij expliciete vrouwelijk welvingen onder andere in de heupen heeft. Door de plaatsing en vorm van het touchscreen lijkt de romp toch wel typisch vrouwelijk. Blijkbaar heeft SoftBank dat ook wel door want in het contract dat de koper tekent moet deze beloven de robot niet indecent te gebruiken. Er staat: “not to use for sexual activity and actions for the purpose of indecent acts, or acts for the purpose of meeting and dating and making acquaintance of the opposite sex.” Blijkbaar werd dat door een vrouwelijke programmeur als een uitdaging gezien om iets geks met Pepper uit te halen. Zij programmeerde op het touchscreen een tweetal ontblote borsten, naar haar zeggen om “sexual harassment” uit te testen.
Nederland
Het is niet te hopen dat deze robot in ons land ingezet gaat worden in de zorg. Het gaat weer om veel geld en zeer weinig inhoud. Geld dat beter besteed kan worden aan zinvolle zorg met handen aan het bed. De aanschaf in België laat niet een oplossings-richting zien voor de zorg op dit moment en in de toekomst.
W.J. Jongejan
De afbeelding bij dit artikel is niet van Pepper. In webpagina’s in de links van de tekst is de robot te zien.
Recente reacties