Het huisartsportaal blijft weleens hangen, meneer
Herhaalrecepten vragen van langdurig via de huisarts voorgeschreven medicijnen gebeurt tegenwoordig veel via een huisartsportaal. Dat is een beveiligd onderdeel van de praktijkwebsite waarop de chronische medicatie staat. Door aan te geven wat er herhaalt moet worden zorgt de huisartspraktijk dat er een receptbericht naar de apotheek gaat. Het zou feilloos moeten werken, maar ik liep tegen een vreemde storing aan van het huisartsportaal bij de eigen huisarts. Dit weekend poogde ik één medicijn voor chronisch gebruik aan te vragen. Dat kon niet. Het portaal gaf aan dat het medicament niet toe te voegen was. Het vreemde was dat medicatie die ik twee weken geleden aanvroeg wel te herhalen was terwijl die geblokkeerd had moeten zijn. Normaliter blokkeert het portaal na het aanvragen van een herhaalrecept de medicatie die aangevraagd is, tijdelijk.
Blokkade
Het blokkeren van nieuwe herhaalaanvragen kort na een vorige heeft een duidelijke reden. Het vormt één van de manieren om te voorkomen dat een patiënt medicijnen gaat oppotten. De blokkeringsperiode hangt af van de periode waarover het voorschrift ziet. Meestal blokkeert de herhaalaanvraag voor een periode die iets korter is dan de periode, waarvoor de medicatie bedoeld is. Vaak zal een medicijnvoorschrift voor drie maanden zijn. Afhankelijk van het soort medicijn kan het korter zijn. Wat ik zag was dat medicatie die begin augustus aangevraagd was gewoon herhaald kon worden, maar het recept wat ik wilde herhalen geblokkeerd stond. De omgekeerde wereld dus.
Toch maar even bellen
Aangezien ik geen herhaalrecept via het portaal kon vragen, belde ik de huisartspraktijk. Het eerste antwoord dat ik van de assistente kreeg was dat het medicijn dan wel uit de handel zou zijn. Aangezien ik zeer goed op de hoogte ben van welke medicijnen leveringsproblemen hebben en welke niet antwoordde ik haar dat wat ze zei niet klopte. Na nog wat kijken herkende ze de medicatie die ik opnoemde in het huisarts informatiesysteem en bood aan het herhaalrecept naar de apotheek te sturen.
Vervolgens
Daarna vroeg ik haar hoe het nu kon dat een medicijn dat herhaald zou moeten kunnen worden op geblokkeerd stond en dat ik andere medicatie die ik zeer recent bestelde gewoon kon herhalen. Ze antwoordde dat het portaal wel meer vast liep/blokkeerde in het onderdeel van de herhaalmedicatie. Ja en dan gaat de patiënt de praktijk weer gewoon bellen. Dat terwijl de bedoeling van een huisartsportaal juist is dat het bij herhaalmedicatie werk uit handen neemt.
Eerder
Al eerder kaartte ik op deze plaats het niet correct werken van een huisartsportaal aan. In 2019 schreef ik een artikel waarin ik duidelijk maakte dat het medicatieoverzicht in het huisarts informatie systeem(HIS), het portaal en bij de apotheek geen van allen het werkelijke gebruik weerspiegelde. In april 2024 schreef ik dat in het huisartsportaal van de praktijk waar ik ingeschreven sta in het herhaalscherm van de medicatie een mededeling stond dat oude, niet meer gebruikte medicijnen soms in het overzicht kunnen staan. Ook dat het probleem bekend was en dat de leverancier eraan werkte. Inmiddels zie ik nu in augustus 2024 die mededeling niet meer staan.
In mijn geval werkt de huisartspraktijk met het HIS Promedico ASP en met het portaal van het bedrijf Pharmeon.
Moet niet kunnen
Natuurlijk kan je zeggen dat het maken en in de lucht houden van een digitaal huisartsportaal mensenwerk is en dat waar gehakt wordt spaanders vallen. Toch ben ik van mening dat het geen goede zaak is dat bij een huisartsportaal waar patiënten hun medicijnen kunnen herhalen telkens zaken mis kunnen gaan. In mijn geval had ik geen enkele intentie om de niet-geblokkeerde medicijnen versneld opnieuw aan te vragen.
Het moet gewoon correct werken, punt uit.
W.J. Jongejan, 20 augustus 2024
Afbeelding van Jake Parkinson via Pixabay