Medicatieoverzicht in huisartsenportaal klopt al lange tijd niet

medicatieoverzichtTijdens het bestellen van medicatie via het elektronische portaal bij mijn huisartsenpraktijk viel mij laatst iets op. Een mededeling stond boven de lijst met geneesmiddelenlijst waarvoor ik een herhaalaanvraag kon doen. De mededeling behelsde dat kan voorkomen dat de patiënt ineens oude medicijnen in het medicatieoverzicht in het portaal kan zien staan. Daarbij ook de opmerking dat de huisartspraktijk op de hoogte is van dat probleem en men weet waardoor het komt. Samen met de leverancier van het huisartsinformatiesysteem(HIS) zou men hard werken aan een oplossing. Met excuses voor het ongemak. Het betekent dat het overzicht op het portaal niet klopt met de medicatie die de patiënt echt gebruikt. Dat kan uiteraard tot verwarring bij de gebruiker of een familielid die het aanvraagt. Deze kan door het aanwezig zijn van oude medicatie in het portaal op de gedachte worden gebracht die medicatie toch ook te moeten gebruiken.

Langer bestaand probleem

Op 23 september 2019 schreef ik op deze website een artikel over het medicatieoverzicht op het digitale portaal van mijn huisartsenpraktijk. De aanleiding was dat ik toen tot mijn verbazing zag ik dat een deel van de medicatie die langdurig in gebruik is op het overzicht in het portaal op gestopt stond.  En dat een middel dat niet in gebruik was wel op actief staat. Het lijkt er op dat de huidige mededeling op het medicatie aanvraag-gedeelte van het portaal op het probleem slaat dat mij in 2019 opviel. Het kan uiteraard zijn dat men het probleem tussentijds oploste en het recent weer opdook. Die kans lijkt me echter klein. Als het probleem zich voordoet bij mijn huisartspraktijk zal het uiteraard ook voorkomen bij alle andere praktijken die als HIS Promedico ASP gebruiken met het portaal van Uw Zorg Online. Dat zijn waarschijnlijk rond de 1000 huisartspraktijken in Nederland. Of dit probleem zich bij andere HIS-sen met hun portalen voordoet is mij niet bekend.

Wat denkt u dat ik gebruik?

Als reactie op wat mij in 2019 aan het medicatieoverzicht op het portaal opviel belde ik destijds met de assistente van de huisartsenpraktijk. Ik stelde haar de vraag: ”Wat denkt u dat ik gebruik op basis van wat in het huisartsinformatiesysteem(HIS) staat?”. Het HIS is namelijk de basis waarop het portaal het medicatieoverzicht op moet baseren. Toen bleek dat niet te kloppen met wat ik destijds gebruikte. Diverse voorschriften van een behandelend specialist tijdens een ziekenhuisopname stonden in het overzicht. Ook bleek dat medicatie die kortdurend eenmalig gebruikt was toch als herhaalbare medicatie in het portaaloverzicht stond.

Na de gebruiksvraag bij de huisartsassistente gesteld te hebben deed ik datzelfde bij de apothekersassistente. Daar bleek ook in het systeem meer medicatie te staan waarvan men dacht dat ik dat regulier gebuikte. Na de opschoonvragen keek ik toen weer in het portaal en zag daar toch weer iets anders staan.

Verschillende leveranciers

Het probleem bij het bijhouden van medicatieoverzichten in apotheek- en huisarts-systemen zit in de koppelingen tussen de systemen. Juist op die koppelvlakken gaat het fout. Het HIS van mijn huisartsenpraktijk is Promedico ASP. Het portaal is van Uw Zorg Online, wat in 2019 nog de naam Pharmeon droeg. Om het nog ingewikkelder te malen heeft de apotheek CGM als leverancier van het apotheekinformatiesysteem(AIS). Doordat het AIS en HIS een andere leverancier hebben met elk hun eigen database-indeling kunnen bij terugkoppeling van de apotheek richting huisarts zaken misgaan betreffende medicatieaflevering

Onbetrouwbaar

Als ik de mededeling die ik anno 2024 op het portaal zie staan lijkt het erop dat het probleem uit 2019 nog steeds bestaat. Dat men hard zou werken aan een oplossing komt vijf jaar na dato nogal ongeloofwaardig over. Het nare is dat de betrouwbaarheid van een medicatieoverzicht in een portaal duidelijk te wensen overlaat. Overigens zijn medicatieoverzichten in de HIS-sen ook niet betrouwbaar als er sprake is van uitwisseling van medicatiegegevens via het Landelijk SchakelPunt(LSP). Ik schreef daar op 17 juli 2023 en 31 juli 2023  in twee afleveringen over op deze website onder het motto “The revenge of the never disappearing metoprolol”.

LSP

Uitwisselen d.m.v. berichten via het LSP betekent dat data in een database van arts A worden gekopieerd naar die van arts B. Data worden in het ontvangende systeem overschreven. Op deze wijze kan later d.m.v. een bericht de medicatie lijst van B weer terug geplaatst worden naar A en daar overschreven. Een eerder verwijderd medicament kan op die manier bij huisarts A weer terugkomen in het medicatieoverzicht, zonder dat de patiënt het gebruikt.

Toch uitvragen

Hoe mooi ook digitale medicatieoverzichten bij onderlinge elektronische communicatie ook mogen lijken, moet men toch nog altijd voor de zekerheid terugvallen op het uitvragen bij de patiënt van wat die gebruikt aan medicatie. Met het bovenstaande probeer ik duidelijk te maken dat het klakkeloos vertrouwen op een digitaal medicatieoverzicht gevaarlijk is.

Het “ouderwetse” vragen wat voor medicatie in de plastic zak zit die de patiënt vaak bij zich heeft blijft noodzakelijk.

W.J. Jongejan, 16 april 2024

Afbeelding van Ri Butov via Pixabay

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.