Senaat stemt in september over wetsontwerp medische datacommunicatie

ballot-box-32384_640

Op dinsdag 13 september aanstaande zal de senaat plenair het wetsontwerp 33509 gaan behandelen en er over stemmen. Het wetsontwerp dat de medische datacommunicatie een wettelijke basis moet geven is al vanaf 8 juli 2014 in behandeling bij de Eerste Kamer. De behandeling sleepte zich voort vanwege de vele bedenkingen die er in de senaat bestaan tegen de manier waarop het toestemmingsprincipe voor de communicatie van medische geregeld wordt in dit wetsontwerp. Het wetsontwerp leek een lange tijd een weinig sexy parlementair onderwerp, maar bleek dit jaar veel belangrijker te zijn dan het voor de kenners al was. In februari 2016 werd door een interview dat Philips-topman Frans van Houten aan de Telegraaf gaf duidelijk hoeveel belang het mondiaal opererende concern heeft bij de aanname van dit wetsontwerp in de Eerste Kamer. Verwerping van het wetsontwerp of alleen al de voortslepende behandeling ervan is voor Philips een groot probleem. Het nieuwe verdienmodel van het concept “Connected Care” is gestoeld op het mogen communiceren van zorgdata. Ook anderen die eHealth uit volle borst propageren, zoals Lucien Engelen van het Radboud ReShape Center, beginnen zich bezorgd te maken over het al dan niet aannemen van dit wetsontwerp.

Spannend

Het zal spannend worden of het parlementaire behandelingstraject, dat vanaf december 2012 loopt, afgesloten gaat worden met het aannemen dan wel verwerpen van het wetsontwerp. Zowel de Tweede als de Eerste Kamer hebben hoorzittingen gehouden met externe deskundigen om zich een goed oordeel te vormen over de materie. Met name de vaste commissie voor VWS van de Eerste kamer heeft in een tweetal vragenrondes nadrukkelijk een zeer groot aantal inhoudelijke vragen gesteld. Daarbij ging het vooral om de toestemmingsvraag en de privacy van de burger ten aanzien van zijn/haar medische gegevens. De antwoorden die de minister die de minister op de laatste vragenronde gaf zijn mijns inziens geenszins overtuigend en komen grotendeels neer op een herhaling van zetten. Niet echt nieuwe antwoorden dus op de vragen in die tweede ronde. Aangezien de kritische vragen aan de minister ook uit de hoek van de regeringspartijen VVD en PVDA kwamen wordt het geenszins een gelopen race voor de bewindsvrouw.

31466 en 33509

Het is bij de plenaire behandeling belangrijk om het lot van het wetsontwerp 31466 nog eens onder de loep te nemen. Dat wetsontwerp had als doel een landelijk elektronisch patiëntendossier(L-EPD) tot stand te brengen en sneuvelde in april 2012 in de senaat na een parlementaire behandeling van drie jaar. Unaniem wees de Eerste Kamer dit wetsontwerp af. Het plan voor het L-EPD strandde, maar op wonderbaarlijke wijze wist de minister van VWS te bewerkstelligen dat het Landelijk SchakelPunt(LSP) in private vorm werd voortgezet. Om de uitwisseling van medische data via het LSP alsnog een wettelijke basis te geven, ontstond het wetsontwerp 33509 dat nu ter plenaire behandeling en stemming komt. 31466 en 33509 hebben dus veel met elkaar te maken, waarbij het laatste wetsontwerp veel meer grote zakelijke belangen raakt. Ook bij 31466 speelde de belangrijke toestemmingsvraag(opt-in-toestemming) Het is te verwachten dat vanuit de zakelijke hoek de druk op senaat voor september opgevoerd gaat worden om akkoord te gaan.

Aangezien de indringende vragen aan de minister over 33509 ook vanuit de regeringsfracties kwamen is het maar helemaal de vraag of dit wetsontwerp aangenomen wordt.

W.J. Jongejan