Urenlange storing tussen Medicom-servers en LSP bezorgt huisartsen en apothekers flinke overlast
Op 22 oktober 2015 deed zich in de ochtend een urenlang verbindingsprobleem voor tussen de servers van het huisartsinformatiesysteem(HIS) Medicom en het Landelijk SchakelPunt(LSP). Medicom is een HIS is dat een vaste connectie heeft met één bepaald apotheekinformatie-systeem(Pharmacom) van de dezelfde leverancier(PharmaPartners). Er ontstond daardoor forse overlast voor huisartsen en apothekers met die systemen.
De storing was pas in de middag door de inzet van veel mensen verholpen. Het was duidelijk dat niet alleen het opvragen van medische gegevens bij waarneming of in geval van nood een probleem was. Huisartsen bleken niet meer in staat hun elektronische recepten die ze naar de apotheek zenden te accorderen. Elektronische recepten bereikten daardoor niet de apotheek. Apothekers die nog met Pharmacom Classic( i.p.v. New) werken, bleken een foutmelding te krijgen bij inloggen in het eigen systeem.
Dit alles betekent dat een dagdeel lang door twee typen zorgaanbieders niet normaal gewerkt kon worden door een verbindingsprobleem met het LSP. De uitval blijkt dus veel grotere problemen te geven dan alleen de uitval van waarnemings-/spoedzorg en het inzien van interacties, contra-indicaties en allergieën.
Het geeft ook weer aan hoe kwetsbaar gekoppelde systemen zijn bij een probleem ergens in de keten.
Zal ongetwijfeld vervolgd worden.
W.J. Jongejan
Recente reacties