Beeldtelefoon in de zorg. What to do when riding a dead horse?
Al een ruim 10 jaar wordt gepoogd de beeldtelefoon(zorg op afstand=telezorg=TV-foon) in de zorg te implementeren. Vooral bij ouderen die nog zelfstandig thuis wonen wordt het als een elektronische oplossing gezien om grote groepen mensen te monitoren c.q. er frequent contact mee te onderhouden. Het past in theorie hele mooi in het beleid om mensen ze lang mogelijk thuis te laten wonen. De praktijk is echter zeer weerbarstig. Nergens komen de projecten echt goed van de grond. Telkens wordt door deze of gene organisatie het zonder succes weer opgepakt. Toch heeft de overheid gesteld dat het in 2019 landelijk uitgerold moet zijn. NICTIZ heeft nu bij monde van de organisatie Trendition een rapport uitgebracht waarin aanbevelingen voor een succesvolle aanpak worden aangereikt. Trendition is een samenwerkingsverband van NICTIZ met het REshape Center van het RadboudUMC. De aanbevelingen roepen een gelijkenis op met de inhoud van een document dat gebaseerd is op de wijsheid van de Dakota-indianen.
Mislukken
Er zijn veel redenen te bedenken waarom dit soort projecten mislukken. Topdown uitgerold, weerstand tegen “moderne” technieken, maar ook is voorstelbaar dat er een gevoel bij mensen is privacy te verliezen door dit soort structurele bemoeienis met het dagelijkse leven. Megalomane projecten zijn opgezet, bijv. door de thuiszorgorganisatie Meavita die in 2009 failliet ging. Miljoenen gingen verloren door de massale aankoop van appratuur terwijl uiteindelijk maar rond de 1400 gebruikt werden. 1300 bij medewerkers om het uit te proberen en 100 bij cliënten.
Riding a dead horse
De beeldtelefoon( ik heb het hier niet over Skype of Facetime) is te karakteriseren als een zogenaamd “dead horse”. De vraag is uiteraard: “What to do, when riding a dead horse”. Het voor de hand liggende antwoord is: “Dismount the horse”. Dat wordt echter verrassend weinig gedaan met projecten die de zegen van de overheid hebben, in dit geval VWS.
Voorstellen Trendition
In het rapport van dit samenwerkingsverband staan op pagina 30 onder het hoofdstuk Aanbevelingen de volgende adviezen:
- Begin klein
- Begin met een bepaalde groep cliënten
- Blijf beeldschermzorg evalueren
- Zorg voor draagvlak, in alle lagen in de organisatie
- Genereer informatie over het effect van de toepassing
- Zorg voor constante begeleiding van betrokkenen
- Maak op een enthousiaste manier de meerwaarde van de toepassing duidelijk
- Houd rekening met je doelgroep
- Bied beeldschermzorg aan als reguliere zorg
- Neem weerstand door kennistekort weg bij de zorgverlener
- Kies zorgvuldig een leverancier uit
- Zorg voor een goede internetverbinding en goed werkende en gebruiksvriendelijke hardware
- Betrek familie bij de implementatie
- Waarborg de bekostiging van de beeldschermzorgtoepassing vanuit je reguliere budget
Management solutions when riding a dead horse
Heel vaak wordt er niet van een dood paard afgestapt, maar worden andere wegen bewandeld, die achteraf verre van effectief blijken te zijn. Dit werd in het verleden aardig verwoord in een bijdrage van de College and University Public Relations Association of Pennsylvania (CUPRAP) getiteld “Indian Wrestling with Management. Ik zal u de eerste twintig niet productieve oplossingen tonen met een preambule over de wijsheid van de Dakota-indianen.
Dakota Indian tribal wisdom passed on from one generation to the next says that when you discover that you are riding a dead horse, the best strategy is to dismount. In modern business, government, and academia factors parameterized as discounted cashflow/return on investment extrapolations and managerial performance evaluations are critical junctures. Other dead horse strategies must be appraised to boost the bottom line.
- What dead horse?
- Buy a stronger whip and beat the dead horse.
- Change riders.
- Contact Personnel and demand an explanation.
- Appoint a committee to study the dead horse.
- Assemble a PowerPoint dead horse presentation.
- Has the dead horse’s warranty expired?
- Visit subsidiaries to see how they ride dead horses.
- Upgrade dead horse working conditions.
- Have President Bush the Lesser declare “the dead horse has already begun to awaken.”
- Increase standards to include dead horses.
- Attend a Dead Horse Motivational Seminar
- Assign the dead horse to Marketing.
- Assign the dead horse to R&D.
- Retrofit the horse with new tack.
- Shorten the track.
- Create a training session to increase the riders’ load share.
- Rotate the dead horse into FIFO inventory.
- Discard the saddle; ride the dead horse bareback.
- Point the dead horse in the opposite direction and note how well he maintains his position.
Voor de fanatiekelingen onder de lezers zal ik onder deze link het hele stuk beschikbaar stellen. De aandachtige lezer zal al gemerkt hebben dat met de adviezen van Trendition er verrassend vaak gehandeld wordt volgens de aangedragen alternatieven.
Gezichtsverlies
Voor overheden is gezichtsverlies het belangrijkste argument om toch door te gaan met niet goed lopende projecten. Het is echter achteraf altijd toch gezichtsverlies dat meestal heel duur betaald wordt. Kijk maar naar de HSL, de Fyra, het PGB-debacle etc etc. Het is echter geld van de burger die door diezelfde overheid gerepresenteerd wordt.
W.J. Jongejan
Recente reacties