Noviteit huisarts op Amsterdam Centraal is geen novum
Met enige trots meldt NS_online op Twitter gisteren dat op het station Amsterdam Centraal een dokterspost, apotheek en medicijnautomaat geopend is. Overigens gaat het slechts om een te consulteren arts, die beperkt medische hulp kan bieden en niet om een huisartsenpost bekend van avond- en en weekenddiensten. Meteen springt eHealth-evangelist Lucien Engelen hier bovenop door te stellen dat het om een logische ontwikkeling gaat die door hem en andere vernieuwers van de zorg al langer voorspeld was. Is het wel een logische ontwikkeling en is het eigenlijk wel iets nieuws? Neen, dat is allebei niet het geval. De vestiging van een medische voorziening, een huisarts op een groot station, is al eerder gerealiseerd in 2014. Grootste uitbreidingsplannen werden niet gerealiseerd en de toen gestarte voorziening CareToGo op het Centraal Station in Den Haag kent anno 2016 een kwijnend bestaan. Eind 2014 wordt ook een vestiging voor vrachtwagenchauffeurs aangekondigd op de truckstop Nobis in Asten. Daarvan wordt anno 2016 niets meer vernomen.
Vernieuwing?
Eind maart 2014 verschijnen plotseling berichten in de media dat huisarts Joris van der Putten met drie andere ondernemers een Nederlands equivalent van de in de Verenigde Staten gebruikelijke “walk-in clinic” gaat openen op het grote station Den Haag Centraal. De naam blijkt CaretoGo te zijn. Eén van de drie deelnemende ondernemers is Henk Goldschmidt. Hij is directeur van Huisartsendienst Nederland en Prikdienst Nederland. Deze bedrijven opereren in heel Nederland en zijn in 2014 ontstaan vanuit het Diagnostisch Centrum Tilburg, dat in 2003 op initiatief van een aantal huisartsen in Midden Brabant werd opgericht. De organisaties houden zich bezig met diagnostische dienstverlening aan huisartsen(laboratoriumonderzoek), maar faciliteert ook functieonderzoek ten behoeve van huisartsen(echo-, fundusonderzoek etc). Het bevreemdt nogal dat vanuit een organisatie voor regulier gevestigde huisartsen opeens mede een organisatie optuigt die maar een zeer beperkte dienstverlening kent en slechts wat krenten uit de pap vist. Met de vestigingen van CareToGo en nu de recente op Amsterdam Centraal wordt gemikt op de reiziger, die een in korte tijd op te lossen medisch probleem heeft. Het gaat absoluut niet om huisartsenzorg in brede zin en zeker niet om gezins- of levensloopzorg.
Consultvergoeding
Bij de eerste berichten over de consultprijs bij CareToGo denken de initiatiefnemers een consultprijs van 35 euro te kunnen gaan vragen. Twee weken na de opening spreekt de Nederlandse Zorgautoriteit(NZa) zich hierover uit en laat weten dat het consult conform het passantentarief berekend moet worden. Dat was in 2014 € 27,25 voor een kort(korter dan 20 minuten) en € 54,50 euro voor een lang consult(meer dan 20 minuten). De zorg wordt niet vergoed door zorgverzekeraars en bezoekers dienen na het consult meteen te pinnen. Daarop blijft de CareToGo-vestiging op station Den Haag Centraal tot eind mei 2014 dicht. Blijkbaar was het businessmodel niet berekend op een tarief lager dan 35 euro. Van het oorspronkelijk plan om elke werkdag de hele dag open te zijn is thans weinig meer over. Op dit moment houdt alleen op maandag, woensdag en vrijdag van 16.30 tot 17.30 een arts spreekuur. Voor dat uur kan ook een Skype-consult aangevraagd worden. Zoals eerder vermeld is niets meer te lezen over de tweede vestiging op de truckstop Nobis in Asten. Heel optimistisch spraken de initiatiefnemers in 2014 nog van tien nieuwe vestigingen in de daarop volgende twee jaar. Daar is niets van terecht gekomen.
Wal en schip
Terwijl de minister van VWS, Edith Schippers in 2014 dit soort “vernieuwingen” in de zorg nog toejuichte, is toch wel duidelijk geworden dat de wal het schip gekeerd heeft. Er blijkt gewoon geen vraag van enige omvang te bestaan bij de burger. Ook de SOS-artsendienst, die voormalig dansschool- en horecaondernemer Arnold Verhoeven in 2008 opzette en aanvankelijk veel aandacht trok, is in schoonheid gesneuveld. Vermeldenswaard is dat ook dit initiatief op de steun van Edith Schippers kon rekenen. Zij was bij de start ervan in 2010 prominent aanwezig en de toelating van SOS-artsen tot de zorgmarkt heeft zelfs nog in het VVD-verkiezingsprogramma gestaan. Op een enkeling na die vlak voor of na een reis opeens denkt een arts nodig te hebben, zijn de Nederlanders blijkbaar en masse geneigd hun zorgen en medische vragen bij voorkeur neer te leggen bij hun reguliere huisarts waarbij ze door de inschrijving op naam bij ingeschreven staan.
Amsterdam Centraal
Het is niet moeilijk om te voorspellen wat het lot zal zijn van de “dokterspost”(woorden Nederlandse Spoorwegen) in het station aan het IJ. Aangezien die bij de apotheek in de westelijk IJ-hal gelokaliseerd is zullen bezoekers de OV-kaart moeten gebruiken om door de NS-poortjes te gaan. We zullen het de komende twee jaar gaan zien. De uitkomst laat zich nu al raden.
W.J. Jongejan
Vreemd. Een artikel over een huisartsenpost in Amsterdam Centraal met een foto van Köln Hauptbahnhof…
Scherp gezien. Het heeft te maken met het kunnen gebruiken van een rechtenvrije foto. Van Amsterdam Centraal was een dergelijke foto niet beschikbaar. Hauptbahnhof Köln leek in de verte op Amsterdam Centraal.