Update Windows 10 Enterprise belemmert werking software UZI-pas

code-1076536_640

13-01-2016 N.B. : Door een nieuwe update van Microsoft voor Windows 10 Enterprise dd 12-01-2016 is dit probleem opgelost. Zie ook bij Recente reacties voor meer informatie.

Op 18 november 2015 gaf Microsoft de update 1511, build 10586, uit voor Windows 10. Het bleek vrij snel dat deze update voor Windows 10 Enterprise niet compatibel was met de software voor de UZI-pas die o.a. voor de toegang tot het Landelijk SchakelPunt(LSP) gebruikt wordt. Het UZI-register liet dan ook weten dat deze update niet geïnstalleerd moest worden door UZI-pas-gebruikers. Indien dat al gebeurd was, kon alleen door het terugdraaien van de update met de UZI-pas verder gewerkt worden. De oorzaak van het probleem is inmiddels bekend maar een nieuwe correct samenwerkende update is nog niet uitgeleverd door Microsoft.

Safesign

Het probleem was dat de 64 bits versie van de Safesign-software, versie 3.0.101, die voor de UZI-pas lezer nodig is, niet meer werkte na installatie van de genoemde Windows 10 Enterprise update. Daardoor zijn alle toepassingen van de UZI-pas, bijv. de toegang tot het LSP, niet meer uitvoerbaar.

Bij onderzoek door het bedrijf dat de Safesign-software uitgeeft, bleek op 7 december dat het niet lag aan de Safesign Security Client maar dat het veroorzaakt werd door een “policy issue” binnen de Windows 10 Enterprise-update. Het blijkt dat niet alleen de medische sector last heeft van de incompatibiliteit van de software maar bijvoorbeeld ook banken die gebruik maken van deze software en het ministerie van Veiligheid en Justitie met hun Justitieel Extranet Portaal

Tijdelijke oplossingen

Twee tijdelijke oplossingen werden voorgesteld: het terugdraaien van de update of het tijdelijk installeren van Windows 10 Pro, dan wel Enterprise, in de 32 bits versie. Dat lijkt mij een tamelijk rigoureuze oplossing, omdat het hele besturingssysteem dan omgezet moet worden en het de vraag is of andere applicaties die als 64-bits versie geïnstalleerd zijn, dan nog wel werken. Bovendien moet naderhand weer de 64-bits versie van het besturingssysteem geïnstalleerd worden.

Definitieve oplossing

Tot heden is er nog geen definitieve oplossing van Microsoft gekomen. Verwacht wordt dat het met de eerstkomende update opgelost gaat worden. Het is alleen de vraag wanneer die update gaat komen. Microsoft heeft hierover nog niets losgelaten.

Kwetsbaarheid

Hoewel men allicht zal zeggen, dat dit soort incompatibiliteits-problemen zich altijd voor kunnen doen en weer opgelost worden, geeft dit probleem weer eens aan hoe in een keten van software de zwakste schakel opeens op een onverwachte plek blijkt te zitten, namelijk in het gebruikte, recent geïntroduceerde besturingssysteem van de computers. De vraag rijst of de update van Windows 10 Enterprise wel voldoende uitgetest geweest is voor het beschikbaar stellen.

Voor iedereen die met de Safesign-software werkt en in het bijzonder voor de werkers in de zorg die de UZI-pas gebruiken is dit soort problematiek bijzonder irritant.

W.J. Jongejan

4 antwoorden
  1. Frimme Böttger
    Frimme Böttger zegt:

    Ook nu geeft windows 10 binnen de laatste update aan dat eerst alle sefesign software verwijderd dient te worden. Zo te zien is er nog steeds geen oplossing.

    • wjjongejan
      wjjongejan zegt:

      Het probleem dat in december 2015 speelde is destijds opgelost door een update van Windows 10 Enterprise op 12-01-2016. Het lijkt me eerder dat het probleem wat nu speelt bij u veroorzaakt wordt door het niet meer ondersteunen van Java en Active X door de makers van de webbrowser. Dit beschreef ik op deze op 21 en 30 september 2016. Het updaten van de internet-browser veroorzaakt dan het probleem met de UZI-pas.

  2. c
    c zegt:

    bij het installeren van windows 10 geeft microsoft echter nog steeds aan dat SafeSign 64-bits verwijderd dient te worden voordat tot installatie kan worden overgegaan

    12-3-2016

  3. Daphne Dijkerman (AET Europe)
    Daphne Dijkerman (AET Europe) zegt:

    Met de meest recente patch van Microsoft, is de policy issue van Windows 10 met SafeSign Identity Client opgelost. Deze patch is uitgebracht op 12 januari, ook wel bekend als de eerste ‘Patch Tuesday’ van 2016.

    Zowel Microsoft als AET Europe hebben de 32-bits en 64-bits versie van SafeSign IC 3.0.101 getest in combinatie met Windows 10 (build 10586.63). Beide versies van SafeSign van goedgekeurd en functioneren goed op de laatste build van Windows 10. Alle functionaliteiten van SafeSign zijn hersteld en beschikbaar. U moet mogelijk uw update patch controleren
    om de nieuwste build van Windows 10 te ontvangen.

    Vertaald vanaf https://www.aeteurope.nl/news/windows-10-patch-tuesday-restored-safesign-identity-client/

Reacties zijn gesloten.