Onvoldoende kennis van de zorg doet techreuzen wijken
De grote tech-bedrijven hebben lange tijd gedacht een nieuwe goudmijn gevonden te hebben, namelijk in de zorg(healthcare). In augustus 2021 meldde ik al dat Google na het vertrek van de CEO van Google Health dit bedrijfsonderdeel ontmantelde. Ook beschreef ik daarin de terugtrekkende beweging van Apple uit haar initiatief HealthHabit. Deze week heeft de CEO van IBM Arvind Krishna op een conferentie in de V.S. uitgelegd waarom hun bedrijfsonderdeel Watson Health begin 2022 overgedaan is aan een investeringsmaatschappij. Dat was volgens hem omdat IBM niet over de vereiste “verticale expertise”(kennis van management tot aan de werkvloer) in de zorgsector beschikte. Het online tech-magazine The Register berichtte er op 8 juni 2022 over. Eens te meer blijkt weer dat kennis van het hele “zorgbedrijf” noodzakelijk is om tot een succesverhaal te komen. Niet alleen kennis van digitale zaken en een zak met geld.
Watson Health
IBM Watson is het onderdeel van IBM dat zich bezighoudt met kunstmatige intelligie(Artificial Iintelligence=AI) voor bedrijven. Het helpt organisaties toekomstige resultaten te voorspellen, complexe processen te automatiseren en de tijd van medewerkers te optimaliseren. IBM Watson Health was tot januari 2022 een bedrijfsonderdeel van IBM. Het zette zich in om, naar eigen zeggen, te helpen bij het bouwen van slimmere gezondheidsecosystemen. Men vond dat diepgaande branche-ervaring op het gebied van gezondheid, geavanceerde technologische oplossingen inclusief opties voor AI, blockchain en data en analyse hen in staat zou stellen de digitale transformaties van klanten te ondersteunen. Door een combinatie van technologische oplossingen en opgedane kennis wilde men organisaties tot efficiëntere, veerkrachtigere en robuustere instellingen maken. In januari 2022 kwam voor IBM aan dat voornemen een einde toen men IBM Watson Health voor 1 miljard dollar verkocht aan het private-equity-bedrijf Francisco Partners.
Niet winstgevend
IBM startte met Watson Health in 2015. Men heeft nooit winst er mee kunnen maken. Dat ondanks het feit dat IBM vier miljard dollar uitgaf aan overnames om het bedrijfsonderdeel en de mogelijkheden ervan te laten groeien. IBM heeft een tijdje geprobeerd om zijn Watson Health-divisie af te bouwen, nadat het moeite had om ziekenhuizen als klant te werven. Dat afbouwen lukte niet echt.
Voortschrijdend inzicht
Op de 38th Annual Strategic Decisions Conferencee van het beursanalyse-bedrijf Bernstein op 1 en 2 juni 2022 vertelde de CEO van IBM Arvind Krishna waarom IBM desinvesteerde met het afstoten van haar onderdeel Watson Health. Hij zei:
“It’s a question of verticals versus horizontals. We believe that we are best positioned to take these technologies. We will always have an industry lens but through our consulting team. We want to work on technologies that are horizontal across all industries. Verticals should belong to people who really have all of the domain expertise, they have credibility in that vertical. And so I think that the healthcare companies, people in medical devices, they will have the credibility to carry out how AI is applied to health in depth.”
De kennis van IBM van de sector waar IBM Watson Healt zich mee bezig hield, was bij nader inzien toch onvoldoende.
Diepgaande kennis zorg onontbeerlijk
De opmerkingen van Krishna vormen een bevestiging van wat zorgverleners al lang weten. Namelijk dat je geen succesverhaal van digitale toepassingen in de zorg kunt maken als je onvoldoende kennis hebt van alle facetten van het zorgbedrijf, van het management tot aan de processen op de werkvloer. De beschreven desinvestering van IBM en eerdere van Google en Apple vormen een trendbreuk met het recente verleden. Toen leken de AI-bomen bij de grote tech-bedrijven tot in de hemel te groeien. IBM zal niet het laatste grote tech-bedrijf zijn dat zich geheel of gedeeltelijk terug trekt uit de zorg.
Het is tegelijkertijd een waarschuwing voor alle pogingen van ons vaderlandse ministerie van VWS om AI een grote impact te doen hebben in de zorg in Nederland. Het stimuleren en veel geld ertegen aan gooien zal uiteindelijk weinig winst opleveren als er sprake is van ontbrekende of beperkte kennis van het “zorgbedrijf”.
W.J. Jongejan, 10 juni 2022
Afbeelding van Gerd Altmann via Pixabay
Recente reacties